Strony

piątek, 31 maja 2013

Bawarka:)

Bawarka:)
Na pierwszy rzut oka nazwa mogla by wskazywać jakiś trunek, piwo....nic jednak bardziej mylnego.
Pod tą tajemniczą nazwą kryje się mieszanka- ciepłej herbaty(najczęściej czarnej-posłodzonej) z mlekiem .
Idealna propozycja na śniadanie-ciepła lub gorąca bawarka!,Ja z niej korzystam,kiedy najdzie mnie ochota-  lubię smak bawarki,szczególnie jeśli sama przyrządzę:)Bawarka ,bawarce nierówna, ,proporcje są indywidualne dla każdego.
  


Znaczenie Bawarki:

Źródła naukowe wskazują na jej pochodzenie odmiejscowe. Władysław Kopaliński w Słowniku wyrazów odmiennych podaje, że wyraz bawarka, czyli napój z wrzątku (albo lekkiej herbaty) i mleka, pochodzi od Bawarii (nm. Bayern), kraju związkowego w południowych Niemczech.
Natomiast w obiegu potocznym spotkać można jeszcze dwie inne interpretacje. 
Jedna  - bardziej rozpowszechniona - mówi iż synonimicznym określeniem dla bawarki jest ukropek (gorący napój, wrzątek) i na tej podstawie wywodzi etymologię od słów war, warzyć. Według drugiej wersji bawarka to określenie utworzone od znanego tylko w niektórych rejonach Polski słowa rozbawiać (pomieszać, rozcieńczyć) coś innym płynem, np.  rozbawiać zupę śmietaną.



Obecnie:

Polska:

W Polsce bawarka to określenie na herbatę z mlekiem, parzoną na sposób angielski. W opracowaniu z końca XX w. przepis na bawarkę wskazuje, że do gorącego mleka dolewa się napar herbaciany (na 1 szklankę mleka pół szklanki zaparzonej herbaty). Do napoju podaje się cukier,ale osobno (każdy słodzi wg uznania)

Wielka Brytania

Brytyjczycy zaparzają herbatę (liściastą lub w torebkach) w dzbanku, który został uprzednio wypłukany gorącą wodą. Odpowiednią ilość herbaty zalewają gotującą się wodą z czajnika, po czym odstawiają na 3 do 5 minut.
 Sporządzając  herbatę z mlekiem najpierw niewielką ilość zimnego mleka wlewa się  do filiżanki, po czym dolewana jest herbata. Istnieją dwie "szkoły" dodawania mleka do herbaty: mleko najpierw (milk first) lub mleko po (milk after). Zwolennicy dodawania najpierw mleka na dno filiżanki twierdzą, że w ten sposób mała ilość zimnego mleka jest równomiernie ogrzewana przez dodawaną stopniowo dużą ilość gorącej herbaty, co zapobiega "ścięciu" mleka. Tym niemniej zgodnie z angielskim Savoir-vivre należy dodawać mleko do filiżanki z herbatą, a nie odwrotnie


Tybet

W Tybecie słodką herbatę z mlekiem przyrządza się przez zmieszanie zagotowanego odwaru z liści czarnej herbaty razem z cukrem i mlekiem

  
Francja
 
Bawarka serwowana we Francji to obecnie  drink sporządzony na bazie kawy, kremu oraz rumu. Dokładnie opisał Bavaroise (bawarkę) w 1905 Joseph Favre  (1849–1903) jako napój przypominający advocat którego głównymi składnikami są gorąca herbata i mleko, do którego dodawane są  żółtka jaj i cukier,do smaku dodaje się odrobinę Wiśniówki


Mój przepis na bawarkę::)
( w moim przepisie jest więcej herbaty, bo taka wole ,ewentualnie pijam pół na pół z mlekiem.Spotyka się częściej przepisy gdzie przeważa w tym napoju- mleko.)
 - zaparzam  herbatę (Sagę czarną (ta herbata jakos najbardziej mi pasuje do kompozycji z mlekiem i miodem)- około 3/4szklanki ,kubka
 - słodzę ja mala ilością miodu,mieszam
-  dopełniam mlekiem(ciepłym ,ewentualnie zimnym jak mi sie spieszy;p lub mam ochotę na chłodniejszą bawarkę -gotową od razu do picia;p) po brzegi kubka i mieszam.
Można  już delektować się jej smakiem..mmm:) -SMACZNEGO;)






                                "Moja" bawarka w idealnie pasującym do niej kubku;))





3 komentarze:

  1. A próbowałaś herbatę Irish Cream firmy teekanne? Ja właśnie piłam ją z mlekiem :) smakuje przepysznie :) jeśli możesz to wyłącz tą weryfikację obrazkową bo oszaleje :P
    Pozdrawiam :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piłam ale już dawno...ale samą bez mleka;p to spróbuje jak mówisz ze dobra:)

      Usuń
  2. Ja jeszcze nie piłem bawarki :) jakoś mi nie pasuje mleko do herbaty,.... ale może kiedyś skosztuje :)

    OdpowiedzUsuń